Uppdaterad
Vi alla har garanterat tänkt tanken att agera och tänka mer hållbart och speciellt inom konsumenthandeln. Men vart ska en börja? Nu har En Hållbar Pod, ett samarbete mellan PriceRunner och branschinitiativet Hållbar E-handel, skapats för just dig som vill hålla dig aktuell inom området och få mer kött på benen!
En hållbar pod har skapats av Anna Lavfors, PriceRunners konsument- & hållbarhetsexpert som även leder arbetsgruppen Konsumentinsikter inom Hållbar E-handel, tillsammans med kollegan och produktexperten Katarina Stenskytt.
Tanken med podden är att i samtal med experter från olika områden inom e-handeln försöka göra hållbarhet begripligt och att öka medvetenheten om hur mycket konsumenter kan påverka genom sina val. För visst finns det faktiskt en hel del olika saker som vi kan göra för att shoppa mer hållbart online, och krångligt behöver det inte vara.
Frågor kring frakt dominerar när konsumenter efterlyser mer information för att bättre kunna näthandla hållbart. Är långsam frakt bättre än snabb? Hur kan man bättre samordna leveranser? Och vilken fraktmetod är mest hållbar?
Hur ser svenska konsumenters kunskap om hållbarhetsfrågor och näthandel ut? Kantar Sifo har på uppdrag av Hållbar E-handel tagit fram rapporten ”Hållbarhetsaspekter utifrån ett konsumentperspektiv”. Rapporten visar bland annat att 8 av 10 svenska konsumenter skulle välja det mer hållbara alternativet när de handlar online - om de bara visste vilket alternativ som faktiskt är bäst. Häng med när Anna och Katarina reder ut svenskarnas koll på hållbarhetsfrågor tillsammans med Elina Jacobsson från Kantar Sifo!